پورتال اداره کل استان قزوین
کدمطلب: nHIUXKc3      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۲۵ ۱۴:۲۱:۳۲      تعداد بازديد اين صفحه:  ۱۰۷۷

موزه فرهنگ و آموزش ، آیینه تمام نمای تاریخ تعلیم و تربیت

حسین ابوعلی

موزه یا آثارخانه به مکان خاصی گفته می شود که در آن مجموعه‌ای از آثار باستانی و اشیاء خاص و با ارزش را در آنجا گردآوری و به معرض نمایش می‌گذارند. موزه مکانی است دائمی که درهای آن به روی همگان باز است و در خدمت جامعه و پیشرفت آن فعالیت می کند.

گونه‌های زیادی از موزه وجود دارد از مجموعه‌های بزرگ در شهرهای بزرگ که انواع مجموعه‌ها را پوشش می‌دهد تا موزه های کوچک که یک یا چند دسته خاص را شامل می‌شوند. موزه ها در چند دسته از قبیل هنرهای زیبا، باستان شناسی، صنایع دستی، مردم شناسی، علم، فناوری، گیاه شناسی، سنگ شناسی و ... می باشند و هر کدام اهداف عمومی و اختصاصی خاص خود را دنبال می کنند.

در شهر قزوین موزه های مختلفی وجود دارد که می توان موزه خوشنوسی در کاخ چهل ستون، موزه قزوین، موزه مردم شناسی در حمام قجر، موزه سنگ در حمام بلور، موزه کشاورزی در عمارت باغ سپهدا ، موزه شهدای قزوین در امامزاده حسین(ع)، موزه بلدیه در عمارت شهرداری قزوین و موزه هنر پایداری در خانه میریان زاده را از جمله این موزه ها نام برد.

البته با گذشت چند سال، یک موزه با ارائه آثار یک سده آموزش و پرورش استان نیز به جمع موزه های شهر قزوین پیوسته است و نام آن را موزه فرهنگ و آموزش نهاده اند.

موزه فرهنگ و آموزش نخستین موزه ای است که خاص حوزه تعلیم و تربیت می باشد و یکی از دلایل موجودیت این موزه، گردآوری اشیاء و ابزار آلات حوزه تعلیم و تربیت استان می باشد. در این موزه آثار و اشیاء مربوط به 100 ساله اخیر آموزش و پرورش استان جمع آوری و به معرض نمایش گذاشته شده است.

آنچه تحت عنوان موزه فرهنگ و آموزش در شهر قزوین شاهد آن هستیم گوشه ای از تلاش فرهنگیانی است که با عشق خویش که نمونه عینی انسان سازی است به نمایش گذاشه اند. فرهنگیان تلاشگری که پایه های تفکر و اندیشه فردای جامعه را ترسیم کردند و امانات خود را همان ذهن و اندیشه معصومانه کودکان و نوجوانان این مرز و بوم است، صادقانه و آگاهانه پرورش دادند.

عکس ها و آثار به نمایش درآمده در موزه فرهنگ و آموزش، زیباترین خاطرات دوران زندگی که همان تدریس و تحصیل است را تداعی می کند، این مجموعه به مدت 13 سال و پس از ملاقات و گفت و گو با فرهنگیان بازنشسته و شاغل گردآوری شده است.

سالار قاسمی مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین در خصوص موزه فرهنگ و آموزش می گوید: آثار فرهنگیان استان قزوین برای موزه فرهنگ و آموزش گردآوری شده است، امیدواریم شاهد گردآوری آثار تمام ۱۶ هزار فرهنگی و ۸ هزار بازنشسته استان در این موزه باشیم.

سالار قاسمی در ادامه اظهار داشت: موزه فرهنگ و آموزش نمایشگر آثار یک قرن فعالیت و تجربه آموزش و پرورش استان قزوین بوده و امیدوارم شاهد گردآوری آثار تمام فرهنگیان استان در این موزه باشیم و همه فرهنگیان در این موزه اثری داشته باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین خاطر نشان کرد: موزه فرهنگ و آموزش یادگاری از اسناد و اشیای صد ساله آموزش و پرورش قزوین است که در مدرسه دیانت واقع در قزوین خیایان شهید انصاری مورد بهره برداری قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: اسناد و اشیای این موزه با پیگیری های ابراهیم صفاری نیا از معلمان پیشکسوت استان، از مدارس و مناطق مختلف در استان جمع آوری شده است و این گردآوری همچنان ادامه دارد.

قاسمی ادامه داد: هم اکنون فضاهای این موزه مانند اتاق ها و حیاط آماده شده است و اسناد و اشیا در این مکان ساماندهی شده اند و آثار جدید نیز در حال ساماندهی شدن می باشند.

به گفته وی با توجه به فرهنگ و پیشینه غنی استان قزوین، افتتاح این موزه ضمن جذابیت های آن، گام ارزشمندی برای شناساندن آموزش و پرورش استان به شهروندان و گردشگران است تا با تاریخچه این نهاد مهم تربیتی در استان آشنا شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین تأکید کرد: هدف از ایجاد و راه اندازی این مجموعه گردآوری و حفظ اسناد و وسایل مربوط به آموزش و پرورش و ساماندهی آنها و تهیه فرهنگ و تاریخ شفاهی آموزش و پرورش و مستند کردن آن به شکل اسناد تاریخی است.

سالار قاسمی اضافه کرد: این موزه در تمام ایام سال از صبح تا ظهر برای بازدید علاقه مندان فعال می باشد، عکس، وسایل تکنولوژی آموزشی قدیمی، کتاب های درسی، وسایل آزمایشگاهی و سایر ابزارهای آموزشی ازجمله وسایلی است که در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

قاسمی از تمام فرهنگیان و پیشکسوتان عرصه تعلیم و تربیت خواست تا در توسعه و تجهیز این موزه با آموزش و پرورش استان همکاری کنند و با افتتاح موزه فرهنگ و آموزش، زمینه بازدید تمام دانش آموزان، فرهنگیان، فرهنگ دوستان و سایر آحاد جامعه برای بازدید از این موزه و بهره برداری از آثار گردآوری شده در آن فراهم شود.

ابراهیم صفاری نیا از بازنشستگان آموزش و پرورش استان قزوین و گردآورنده آثار موزه فرهنگ و آموزش گفت: این موزه با تلاش چندین ساله و با گردآوری آثار قدیمی مختلف از مدارس و فرهنگیان پیشکسوت شکل گرفته است، تاریخ بیش از یک سده نظام تعلیم و تربیت در قالب اسناد و مدارک تاریخی در چند بخش در این موزه به نمایش گذاشته است.

این بازنشسته فرهنگی خاطر نشان کرد: موزه فرهنگ و آموزش گنجینه ای از یک قرن تلاش آموزش و پرورش استان را در قالب عکس، اسنادی مکتوب در خود دارد و علاقمندان با دیدن و بررسی در این آثار ماندگار، می توانند به روند و فعالیت آموزش و پرورش استان را از ابتدا تاکنون پی ببرند.

ابراهیم صفاری نیا در ادامه تصریح کرد: ساختمان موزه فرهنگ و آموزش اثری باقیمانده از دوره قارجاریه است که با قدمتی در حدود 150 سال با اتاق های به هم پیوسته و غلام گردشی، کتیبه ها و خنچه های سقف و شیشه های رنگین، حوض و فواره سنگی و طاق ضربی زیر زمین هایش ما را به سال هایی خواهد برد که آرامش روحی یکی از هدایای آن است، این ساختمان خود یک موزه است و ما را به تحسین و تعجب وا می دارد. این بنای زیبا در سال 1306 شمسی در اختیار اداره فرهنگ قرار گرفته و دبستان دیانت در آن آغاز به کار کرده است. این مکان به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در موزه فرهنگ و آموزش روش های مختلفی برای گردآوری اشیاء و آثار استفاده شده است، البته ارائه آثار توسط فرهنگیان بازنشسته و شاغل یکی از روش های دریافت و گردآوری وسایل در این موزه می باشد. این موزه برای این که بتواند به ایفای کامل نقش خود در زمینه‌هاي اجتماعی، آموزشی و فرهنگی بپردازد، نیازمند همکاری و مساعدت تمام مسئولین و آحاد مختلف جامعه به خصوص فرهنگیان استان می باشد.

موزه فرهنگ و آموزش قادر است با بیدار کردن روح خلاقیت در افراد، توان هنری و فکری را در زمینه آموزش و یادگیری برانگیزد. آموزش از طریق اشیاء بسیار مؤثرتر از آموزش از راه خواندن کتاب است و والدین، خانواده ها و معلمان می توانند با مراجعه و بازدید از این مکان فرهنگی، توان علمی و فکری نسل صد ساله آموزش و پرورش استان را مورد بررسی و بازدید قرار دهند و چه بسا که زمینه ای می شود تا خلاقیت و تفکر در افراد بروز و ظهور کند.

می توان این موزه را به پایگاه مهم فرهنگی در قزوین تبدیل نمود و کاربری‌های فرهنگی و آموزشی برای آن تعریف کرد، البته مکان فعلی جوابگوی نیاز موزه نیست و لازم است به منظور توسعه و گسترش آن راهکارهای لازم توسط مسئولین بررسی و انجام گیرد، ادغام ساختمان مجاور موزه فرهنگ و آموزش در یکدیگر، می تواند یکی از گزینه های مطلوب در توسعه موزه باشد.

حسین ابوعلی - کارشناس روابط عمومی آموزش و پرورش استان قزوین

آخرین اخبار
اخبار برگزیده
دیدگاه